header-schaer-website-v6.jpg


Registratie Corona



 

Schaerweijde INTERVIEW -17- Alette Geerts

Alg = algemeen  |  24-8-2020

In het voorjaar sloot het clubhuis haar deuren. Dé ontmoetingsplek voor alle leden van de golf- en hockeyvereniging was in één keer weg. Het clubhuis met haar prachtige terras, het hart van de club. Een heel erg belangrijk onderdeel van de clubbeleving van Schaerweijde.

Het werd stil op het complex, na de hockeytraining direct naar huis, geen ouders die even gezellig een kop koffie of een drankje konden drinken, een leeg terras. Geen vergaderingen omdat alles online plaats moest vinden, geen koffieochtenden van de golf dames en heren. Wat is een vereniging zonder een clubhuis en zonder barbezetting? Hoe gaat het nu alles weer opgestart is? We praten met Alette Geerts over haar rol als Commissaris Horeca, zij stuurt al meer dan 6 jaar de Horeca aan vanuit het Verenigingsbestuur Schaerweijde. Een functie waarin ze ten dienste staat van golf én hockey en beide sporten faciliteert.


Het clubhuis was in het voorjaar dicht maar jij hebt niet stil gezeten. Op het moment dat het clubhuis en de bar weer open mochten, lag er al een heel plan klaar.
Klopt. We mogen heel tevreden zijn over wat we hebben staan bij Schaerweijde qua horeca. Golf en hockey versterkt elkaar daarin. Zonder corona zouden we het afgelopen seizoen een mooie omzet gerealiseerd hebben. Er waren veel evenementen gepland zoals hockeytoernooien met afsluitende barbecues, veel seizoen afsluitingen van hockeyteams, het familietoernooi, een golf Invitational, TD’s en Super Sunday’s. Dit zijn we allemaal misgelopen naast natuurlijk de ‘normale’ omzet. Er worden alleen al op een reguliere competitiezaterdag zo’n 700 kopjes koffie gezet. En dat is alleen nog maar koffie….

Dus deze periode hakte er flink in. Op jaarbasis realiseert de horeca bijna 5 ton, maar dat is dit jaar minder dan 3 ton. De vaste kosten lopen wel gewoon door. De horeca is er niet alleen om te voorzien in eten en drinken en te zorgen voor een financieel resultaat. Zij ondersteunt ook in veel voorzieningen die geen financiële bijdrage genereren. Het clubhuis is om te ontmoeten, te werken en te vergaderen. De horeca moet hierbij voorzien in een veilige en vooral gezellige omgeving. 

We hebben daarom moeten besluiten om het contract van de horecamanager Maarten Jan niet te verlengen. Dat zijn lastige beslissingen.
Gelukkig mocht het clubhuis per 1 juli weer open. Door het organiseren van familiediners hebben we wel weer wat clubbeleving gecreëerd en omzet gerealiseerd, maar de grootste schade halen we echt niet meer in. Achter de schermen hebben we, tijdens de sluiting, natuurlijk al plannen gemaakt voor het komende hockeyseizoen, rekening houdend met de laatste Corona richtlijnen. En dat is best een klus want de maatregelen werken voor geen 1,5 meter. Op het hockeyveld mag je bijvoorbeeld wel dicht bij elkaar staan en als je een drankje met je team wilt drinken moet je afstand houden. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Bovendien worden de maatregelen ook steeds bijgesteld. Dat maakt het allemaal best ingewikkeld. Maar we schakelen snel en proberen er het beste uit te halen. 

Tot eind 2020 verwachten we dat de omzet met name moet komen van de individuele hockeyer en golfer. Hockeyteams zullen minder afnemen door de beperkingen van de 1,5 meter. TD’s, feestjes en borrels kunnen helaas vooralsnog niet gefaciliteerd worden. Vanaf maart 2021 verwachten we dat de regels soepeler worden en dat er meer in teamverband gebruikt kan worden bij de bar. Het is nog onzeker of er tegen die tijd weer grootschalige activiteiten in het clubhuis gehouden kunnen worden zonder de 1,5 meter regel. Natuurlijk zal het horecateam alle inspanningen doen om zoveel mogelijk omzet te genereren, niet alleen om een financiële bijdrage te leveren aan de club maar ook aan de service en clubbeleving.

Iedereen kijkt weer uit naar het nieuwe seizoen. Laten we hopen dat het clubhuis open kan blijven. Dé centrale ontmoetingsplek voor golf en hockey. Hoe zorg je voor goede Horeca op Schaerweijde?
We hebben heel bewust gekozen voor kwalitatief goede producten, veelal A-kwaliteit en daardoor soms iets duurder wat betreft inkoop. Door de jaren heen hebben we gemerkt dat onze leden dat aanbod waarderen; goede koffie en wijn, verse broodjes en goede en gezonde maaltijden.

Onze producten hebben we wel wat moeten aanpassen. Het assortiment en de menukaart zijn nu wat beperkter maar wel met lekkere gerechten en wekelijks een gezonde weekmaaltijd. Het is altijd mogelijk om op de club met het gezin te eten of als je kinderen op het veld staan. De Horeca regelt maaltijden voor diverse hockeyteams, hockeykampen, diners voor de Dames- en Herenavonden en de interviewdiners van Club32. 

Maar we kunnen ook grote evenementen faciliteren. Bedrijven kunnen bij ons terecht voor een golf- of hockeyclinic of een sportdag met afsluitend een bbq. We hebben ook veel ervaring met grote (internationale) hockeytoernooien. De Horeca is er voor onze leden en om ervoor te zorgen dat het clubhuis een ontmoetingsplek is die verenigt. Waar ruimte is voor vergaderen en andere bijeenkomsten, waar het gezellig is en waar je vriendelijk en snel wordt geholpen door de mensen die achter de bar staan en in de keuken werken. 

Verder vinden we het belangrijk dat we ook onze verantwoordelijkheid nemen op het gebied van duurzaamheid. We streven naar minder disposables; ranja komt in plastic bekers die afgewassen kunnen worden en ook de bierglazen op evenementen zijn tegenwoordig herbruikbaar. Het is ons vak om het onze leden en overige gasten naar hun zin te maken en te zorgen voor goede kwaliteit.
Als gevolg van de 1,5 meter regels moet er meer personeel ingezet worden en een beroep gedaan worden op vrijwilligers. De Horeca zorgt voor meer uitgiftepunten om de wachtrijen te beperken. Terrassen moeten op een andere manier opgesteld worden. We willen dat gezinnen wel met elkaar kunnen blijven eten. En we blijven andere mogelijkheden bedenken om omzet en clubbeleving te kunnen blijven realiseren. 

Met zo’n grote vereniging heb je altijd genoeg mensen die achter de bar willen staan. Dé manier om mensen te leren kennen en een bijdrage te leveren aan de vereniging?
Dat zou geweldig zijn maar in de praktijk moet dit beter. Op Schaerweijde is het lastig om leden of ouders van jeugdleden te vinden die een paar bardiensten willen draaien. Ten onrechte want het is leuk en je leert veel mensen kennen. Niet iedereen kan coach, manager of scheidsrechter zijn, dus de vrijwilligerstaak bardienst moet even de terechte aandacht krijgen. Het is in het algemene clubbelang. Het gaat hand in hand, het een kan niet zonder het ander. Daarnaast besparen we hiermee ook daadwerkelijk in de personeelskosten. En dat is in deze coronatijd helemaal belangrijk. Des te fijner is het als we veel extra hulp krijgen van vrijwilligers, deze hebben we hard nodig de komende tijd. 

Hoe is het nu geregeld voor de Horeca?
We hebben nu een paar vaste krachten en een poule van betaalde oproepkrachten. Dit zijn veelal jongens en meisjes die ook zelf bij Schaerweijde hockeyen. Daarnaast moeten nieuwe leden een aantal bardiensten te draaien. We zijn nu aan het werven voor vrijwilligers die meerdere diensten per jaar draaien van ca. 3 uur zodat dat ook bijdraagt aan de kwaliteit en continuïteit. Het clubhuis is 7 dagen per week open en dit houdt in dat de bar ook altijd open moet zijn. Doordeweeks is het goed te doen met de vaste medewerkers en waar nodig een vrijwilliger of oproepkracht. Het gaat met name om de zaterdagen en zondagen. Daar hebben we extra handen nodig ook omdat we vaak met piekdrukte te maken hebben als de teams van het veld komen. 

In de begroting is nu een ploeg vrijwilligers opgenomen die op de drukke zaterdagen en zondagen, tijdens toernooien en andere grootschalige evenementen ingezet worden. Vrijwilligers zijn heel belangrijk om de kosten te drukken en zorgen voor verbinding in de club. In het verleden hebben we vrijwilligers ingezet via het vrijwilligersbureau. We zijn nu van plan om een pool van ongeveer 50 personen op te zetten die minimaal 7 x per jaar een dienst draaien van ca. 3 uur per dienst. Deze vrijwilligers krijgen vooraf een kleine training waardoor ze zelfstandiger kunnen werken. Een vaste pool met vrijwilligers komt ook de kwaliteit in de horeca ten goede. Dus als leden of ouders interesse hebben, kunnen ze een mailtje sturen naar [email protected] En mocht dit echt niet lukken, dan moeten we als vereniging de inzet van teams/ouders van jeugd verplichten.

Hoe ben jij in deze vrijwilligersfunctie terecht gekomen?
Zo’n 14 jaar geleden zijn we in Zeist komen wonen en ben ik gaan keepen op de dinsdag bij de Veterinnen. Vanaf die tijd ben ik al in diverse hoedanigheden betrokken geweest bij de Horeca van Schaerweijde. Sinds 6 jaar zit ik in het Verenigingsbestuur met de portefeuille Horeca. Zelf heb ik de Hogere Hotelschool in Den Haag gedaan en aardig wat ervaring opgedaan bij Martinair Partyservice en Diergaarde Blijdorp en de laatste jaren als zelfstandige in advies en interim opdrachten bij onder meer Oud London, Hooge Vuursche en Paleis ‘t Loo. Het is fijn dat ik al met al deze ervaring een bijdrage aan Schaerweijde Horeca kan leveren. Toch mooi als je naast je betaalde werk iets belangeloos doet? Ik vind het leuk om dingen neer te zetten en mooier te maken, zeker in mijn eigen vakgebied. En dit doe ik niet voor borstklopperij.
Na 6 jaar vind ik het overigens wel tijd om het stokje over te dragen aan iemand die ook veel affiniteit en ervaring met hospitality heeft. Ik heb nu de tijd om mijn opvolger nog een half jaar in te werken. Dus als iemand zich geroepen voelt?

Hockey je zelf nog steeds?
Ik ben toevallig net gestopt! Ooit begonnen met hockey in meisjes A van Alkmaar. Eigenlijk nooit in het veld gestaan maar gelijk in het goal begonnen. Daarna bij Pinoké gaan keepen en veel later bij Schaerweijde op de dinsdag in Veterinnen en de laatste jaren in Veterinnen A en 45+ Dames op de zondag.
Het team zal ik wel gaan missen, we hebben zolang met elkaar gespeeld en ontzettend veel lol met elkaar gehad. Ondanks dat ik natuurlijk alles in de gaten hou in het clubhuis en achter de bar, kan ik ook echt wel heel erg genieten. Ik hou wel van een feestje.
En ik vind het hockeyspelletje echt heel erg leuk, kijk ook graag naar Dames en Heren 1. En naar mijn eigen kinderen, die zitten beiden dit jaar in de A. De sfeer is goed op Schaerweijde. Maar het is een mooi moment om nu te stoppen; tennis en padel vind ik ook erg leuk en ik golf ook graag.
En ik ben een paar jaar geleden begonnen met het fluiten van hockeywedstrijden vanuit het Scheidsrechtercorps. De enige vrouw tot nu toe maar hopelijk komen er nog meer bij. Dus weg ga ik niet, ik blijf voorlopig in functie voor het Verenigingsbestuur en bovendien vind ik het veel te gezellig op Schaerweijde en is er nog genoeg te doen.

Astrid Hollander | 19-08-2020


 

Nieuwsafbeelding

Reacties

Er zijn nog geen reacties, plaats uw reactie hieronder

Reageer op het nieuws



Gerelateerd nieuws